top of page

לשון פניה, כינוי גוף ושם מועדף

איך לפעול כאשר תלמיד.ה מבקש שיפנו אליו.ה בלשון פניה ושם מועדף שונה?

אחת השאלות הנשאלות ביותר בסדנאות לצוותים חינוכיים היא כיצד לפעול במצב שבו תלמיד או תלמידה משתפים אותנו על חוסר הלימה בין המגדר ששויך להם.ן בלידה לעומת הזהות האותנטית שלה או שלו. מצד אחד – ייתכן וההורים יתנו הנחיות שונות בניגוד למה שמתבקש מהצוות, וקיים חשש מהאופן שבו הסביבה תתייחס לתלמיד.ה. מצד שני, כשתלמיד או תלמידה נפתחים בפנינו חשוב לנו לתמוך בהם ולתת להן ביטחון. אז מה לעשות?


מהי לשון פניה?

לכל שפה ישנם כללים שונים בנוגע למגדר, ושפות רבות מהן מבוססות על מגדר, כגון עברית. למעשה, לשון פניה היא האופן שבו אנו רוצים שיפנו אלינו. רבים מאיתנו משתמשים בלשון פניה בהתאם למגדר ששוייך לנו בלידתנו, אך לא תמיד נזדהה עמו בהמשך חיינו. למשל, בקרב תלמידים ותלמידות על הקשת הטרנסית ובעלי זהות א-בינארית (זהות מגדרית שאינה גבר או אישה, ויכולה להיות נזילה או שונה לחלוטין מההגדרות של גבר או אישה) תהיה העדפה לשימוש בלשון פניה המותאמת למגדר עמו מזדהיםות. לדוגמה, נערה טרנסית (שנולדה כזכר) יכולה לבקש בכל שלב שיפנו אליה בלשון 'את', ותלמיד.ה א-בינארית יכולה לבקש שיפנו אליו בלשון 'מעורבת' (כלומר, החלפה בין 'את' ל'אתה' לסירוגין).


מהו שם מועדף?

א.נשים מהקשת הטרנסית במקרים רבים יעדיפו לבחור לעצמם שם חדש. השימוש בשם הקודם יכול להעלות תחושת אי נוחות ואף מצוקה עקב היזכרות בתקופה בה התלמיד או התלמידה הרגישו חוסר הלימה בין הזהות שלו.ה לבין אורך חייו.ה והאופן בו הסביבה תופסת את זהותם, ויעדיפו שלא להשתמש בשם הקודם.


אז מה כן אפשר לעשות?

ככתוב במסמך הקווים המנחים של שפ"י "תוכניות להכרה וללימוד של זהות מגדרית שונה במערכת החינוך", המלצתנו היא לפנות לתלמיד או לתלמידה בשם המועדף ובלשון הפניה אותה הוא או היא מבקשים. יש לזכור כי החוק מחייב שמירה על פרטיותו של האדם והעברת מידע רק באישורו, פרט לחובת דיווח במקרה של סכנה לעצמו או לאחרים.


רוצים ורוצות לקבל כלים נוספים להתמודדויות עם סוגיות שעולות בסביבה הבית ספרית?

הזמינו סדנאות 'חדר מורות', ו'אם לא נשאל איך נדע?' באתר שלנו >> כאן


296 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page